zaterdag 17 oktober 2009

Ding 19 Sociale netwerken

Een paar jaar geleden heb ik me aangemeld bij Schoolbank. Dat was toen heel leuk, ik kwam weer in contact met twee klasgenoten van de kleuterschool. Eén wist nog dat we (de 2 jongens en ik), zo klein als we waren, Grease nadeden. Gelukkig (?) was er toen nog geen youtube ;)
Schoolbank is niet leuk meer. Toen "ze" genoeg aanmeldingen hadden, hebben "ze" de boel potdicht gegooid. Wil je nu profielen of foto's van oud-klasgenoten bekijken, en contact leggen (waar het toch om ging!) dan moet je daarvoor betalen (SchoolbankPlus noemen "ze" dat). Die diensten waren eerst gratis. Oplichters!!!

Bij de 23Dingen Ning zie ik geen collega's uit Kennemerwaard, bij de Goudklompjes Ning slechts acht.
Waar zijn al die collega's?
Laatst al een uitnodiging van Jan K ontvangen voor de Kennemerwaard Ning en ik ben nu het trotse 26e lid. Laten we met z'n allen proberen om de andere 100 collega's ook over te halen hier lid van te maken.
Aan die collega's laten zien waar 23Dingen over gaat, en ze onze blogs laten lezen, kan daarin best een hulpmiddel zijn.
Ik vind dat we niet alleen na moeten denken over hoe we Web2.0 toepassen in onze bieb (naar onze gebruikers), maar laten we ook nadenken over hoe we collega's enthousiast kunnen krijgen, zodat zij ook het nut (waarom passen we een bepaald Web2.0-Ding toe) ervan inzien, en het ook naar onze gebruikers kunnen promoten. Dat kan namelijk niet door maar 15 mensen gedragen worden.

Ik zie weer het nut wel in van een werk-sociaal netwerk. Privé-Angel heeft geen behoefte aan Hyves, Facebook, MySpace.
Ja ik kan dat onderscheid maken tussen Angel-privé en Angel-bieb.


LibraryThing en Flickr zijn voor Angel-privé de uitzonderingen, omdat ze op iets heel specifieks gericht zijn: boeken en foto's. Hyves etc. zie ik meer als egodocumenten, te algemeen.
Denk ik.
Op dit moment kan ik het niet anders uitleggen. Daarom vind ik bloggen voor een beperkte club dus wel leuk: omdat we met iets heel specifieks bezig zijn. Bloggen in het openbaar zal ik niet zo gauw doen.
Een reisblog zal ik niet aanmaken. Want: praktisch gezien: 1. ik kom op plekken waar de aanwezigheid van een internetverbinding niet zeker (of überhaupt bestaand) is; 2. ik ga niet naar de andere kant van de wereld om achter een pc te zitten, maar om die andere kant van de wereld te ervaren; 3. een e-mailtje is zo getypt, een blog zou ik meer aan willen kleden met foto's (nogmaals: hoe minder tijd ik daar achter een pc besteed op vakantie, hoe beter); 4. ik vind het leuker om na afloop een face-to-face, reallife, gettogether te organiseren met film, foto's, hapjes, tango.
En misschien was dit laatste dus al een uitnodiging ;)

1 opmerking:

  1. Ik mag toch hopen dat na 23dingen alle deelnemers uit de Kennemerwaard zich aangemeld hebben bij de bibliotheek2.0Ning.
    Maar wat voor toepassingen zie je voor de bibliotheek op Hyves en Facebook? Beperkt het zich tot een profiel, of kun je er ook actief contacten mee gaan leggen met je gebruikers? Wat denk je dat de bibliotheekgebruiker nuttig vindt?

    BeantwoordenVerwijderen