dinsdag 6 oktober 2009

Ding 12 Twitter

Nu weet ik dat 'twat' een Engels scheldwoord is: sukkel. Al is de oorspronkelijke betekenis heel anders, en die zal ik jullie nu onthouden.
Ik Google en kom op Wikipedia een heel grappig stukje tegen:
In a radio interview on 29 July 2009, the Conservative leader, David Cameron apologized for any offence caused after he used the word "twat" on live radio during a breakfast radio show interview on Absolute Radio:
"The trouble with Twitter, the instantness of it – too many twits might make a twat." He attempted to play down the incident, and added: "I was doing a radio interview and I'm sure that people will understand that."

http://en.wikipedia.org/wiki/Twat
Ha, om die Britse conservatieven kun je tenminste lachen!

Maar nu serieus.

Ik kijk de kat uit de boom en begin met TwitterSearch. Ik ga meteen naar advanced en typ 'bibliotheek' in en klik 'Dutch' aan.
Op de eerste pagina zie ik meteen een oud-collega (Waterland) staan. Ha, en haar volgers zijn ook oud-collega's. Ook leuk om zo op haar blog te komen. Ik ben meteen weer op de hoogte van wat de bieb in Waterland doet met de Kinderboekenweek. En ja ik ben nu méér op de hoogte, vorige week hun nieuwsbrief via e-mail ontvangen en nu lijkt het net of die alweer verouderd is.

Is dit leuker dan ik vooraf dacht? Want ik was/ben behoorlijk sceptisch.
Sceptisch omdat ik betwijfel of dit wel iets voor mij is. Over het nut van Twitteren an sich zul je me niet horen. Live gebeurtenissen vanuit de hele wereld volgen, getwittert door mensen die erbij aanwezig zijn is machtig.
Maar naast blogs, e-mails, de telefoon en het postkaartje per snailmail (waardeer ik altijd wel), voelt het toch een beetje als het zoveelste.
Ik zie ook een Twitter van Bibliotheek De Kempen. Deze heeft 23 (toeval?!) volgers. En dat zijn allemaal bibliotheken.
Zijn er ook bibliotheken die gevolgd worden door gebruikers? Ik doe een niet-wetenschappelijk verantwoord steekproefje onder de 23 volgers.
- DOKDelft heeft 484 volgers, 36 zijn er te zien (meer als ik me zou aanmelden) en nee, dat zijn niet allemaal bibliotheken;
- Bibliotheek De Groene Venen 'has protected their tweets'. "What's the bloody point?" roep ik, maar ik bedenk dat ze misschien ook wel middenin de 23Dingen zitten;
- Bibliotheek Wetteren. Oei, de achtergrond van hun pagina is wel héél druk en leidt af van de Tweets. Zestig volgers, waarvan er één misschien wel een gebruiker kan zijn, maar zij is een mediacoach is (dus toch biebgerelateerd);
- Bibliotheek Breda. Ook hier blijken een flink aantal persoonsnamen in de biebwereld werkzaam te zijn.

Bovenstaande bibliotheken plaatsen Tweets over wat er allemaal te beleven is. Voor gebruikers erg handig lijkt me, want veel meer up-to-date dan een nieuwsbrief.
Maar!
Waar blijven de gebruikers?
Weten zij wel dat hun bieb Twittert?
Kan iemand me hier een positiever voorbeeld van geven dan de voorbeelden die uit mijn steekproefje te voorschijn zijn gekomen?

2 opmerkingen:

  1. Dat is altijd een lastig punt. Zodra de bibliotheek aan het experimenteren slaat worden eerst personeelsleden lid. En da's niet handig als je juist gericht bent op je gebruikers. Maar het heeft tijd nodig en goede pr 1.0. In je handtekening in je email, visitekaartjes, folders, krant where ever. Schreeuw het van de daken.
    Voorbeelden http://twitter.com/biebwaterweg
    Maar kijk zelf eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie Twitter wel zitten als PR-instrument. Maar dan sluit ik me aan bij de opmerking van 23dingenProBiblio: je zult het moeten melden dat je twittert. Dus melden op je site, in je folders etc.

    BeantwoordenVerwijderen