maandag 21 september 2009

Selectie

Geen Ding, maar een ding om te Delen.
Dit vind ik zo leuk aan het bloggen: er ontstaat een kleine community waarmee ik van alles wil delen. In plaats van aan de koffietafel waar iedereen zijn/haar ding wil delen en filteren soms best lastig is (kippenhok). Selectief te werk gaan lijkt wel het mot du jour.

Pas geleden kreeg ik van MCSlasaus het artikel 'Kennis achter de tolmuur' uit NRC onder ogen. Over hoe moeizaam het beschikbaar stellen van wetenschappelijke artikelen op internet is: "Wie niet bij een universiteit werkt betaalt zich blauw aan wetenschappelijke gegevens die met belastinggeld ontstonden. Maar open access is in opkomst."
Wat mij vooral bijbleef is dat wetenschappers die willen publiceren in/op internetmagazines daarvoor moeten betalen. En dat ik dat best krom vind als het gaat om het publiceren van je eigen ideëen/theorieën.
Uitgevers zijn bang voor verlies van inkomsten en van open access is eigenlijk geen sprake.
Hier het hele artikel: http://tinyurl.com/mlj5fd

En vlak daarna in de Volkskrant 'De langzame opmars van het e-book': http://tinyurl.com/mm5htx
Ook daarin wordt het auteursrecht aangestipt.

In het blad Spui (alumniblad van de UvA) stonden nog twee korte nieuwtjes.
Via www.dutchprintsonline zijn vanaf 2010 gedigitaliseerde boeken uit de periode 1871-1800 volledig doorzoekbaar. Het gaat om de onderwerpen Geschiedenis en politiek en Economie en handel. De boeken komen uit de collecties van de UvA, KB en Universiteit Leiden.
En via www.bijbelencultuur.nl zijn alle 77 bijbelboeken ontsloten. Ook is de invloed en betekenis voor de Nederlandse cultuur beschreven.

Voor mij persoonlijk en in het kader van het stuk uit NRC is het eerste nieuwtje interessant, het tweede niet (hooguit als woordspeling op 'Openbaring' en 'tig biebboeken').
Mijn cynisme steekt de kop op na het NRC-artikel: er zitten vast geen auteursrechten meer op de boeken die Dutchprintsonline beschikbaar stelt...

Jaren geleden heb ik al eens gehoord over een plan van de EU om een gigantische digitale bibliotheek op te zetten. Bij www.europa-nu.nl vind ik een nieuwsartikel hierover: http://tinyurl.com/mxgtsx
Een heuse '21st Century digital Library of Alexandria'. Van alleen de naam alleen al gaan mijn Oude Geschiedenis-nekharen al recht overeind staan (hoe aanmatigend en de bibliotheek van Celsus was toch ook geen kleintje). En het wordt een 'Herculean task' genoemd...
Ook bij Europeana loopt men tegen auteursrechten aan.
<http://www.europeana.eu/portal/>

Ik ben voor open access, maar ik ben er ook voor dat auteurs betaald worden voor hun werk (word ik immers ook!). En tegelijkertijd vind ik dat iedereen zou moeten kunnen beschikken over informatie. Moeilijk dit. Je eigen mening vormen bij dit onderwerp waar zoveel over gepubliceerd wordt...die dingen eruit pikken waar jij voor of tegen bent...keuzes keuzes keuzes...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten