woensdag 7 oktober 2009

Ding 14 Instant Messaging

In de mediatheken van de P'endse Scholengroep (waar ik hiervoor werkte) heersten strenge regels. Met (bijvoorbeeld op één van de scholen) 25 pc's op 1800 leerlingen moest dat ook wel: veel gebruikers, weinig middelen.
Chatten was dus uit den boze, want er was altijd wel een andere leerling die de pc-tijd beter kon gebruiken.
Eén moment is me bijgebleven: twee giebelende meiden naast elkaar, elk achter een eigen pc. Af en toe werpen ze een blik in mijn richting ("ziet ze wat we doen?"). Bij een beetje mediathecaris gaan dan alle alarmbellen af. Ik kijk via het meekijk-programma op mijn pc (ik zei het al: strenge regels) eens naar hun bezigheden.
De dames zijn aan het chatten.
Met elkáár!
Je vriendschap onderhouden, oké, maar dit ging zelfs mijn begripvolle pet te boven...

Goed. ICQ. Handig, de onderverdeling in Groups. Ik kijk bij Travel en dan bij Travel in South America (huiswerk met je hobby's combineren!). Ha, er is een Group genaamd 'tracel in Peru, Bolivia, Aregentina'. Was ik van de spelling al niet onder de indruk, de laatste post is van mei dit jaar.
Messenger dan. Ja hoor, Microsoft in de bocht. Ik kan niet lekker rondsnuffelen zoals bij ICQ, maar moet eerst een account aanmaken. Het is wel goed.
Hè?! Hoe kan het dat Yahoo! Messenger mij al kent ("Hi, Angel")? O ja, m'n Flickr-account...ook hier lijk ik niet te kunnen rondneuzen.
Idem dito GoogleTalk.
Bij Meebo had ik me aan het begin van 23Dingen al eens per ongeluk aangemeld. Hier valt dus wel rond te struinen. Wat me opvalt in de Rooms is dat er veel chatters uit het Verre Oosten bij lijken te zitten.

Proberen te chatten met collega's is wat lastig als je een paar Dingen vooruit loopt.
Dus naar de Best Practices van Libsuccess.org.
Interessant: de Danbury Public Library chat. Familie van mij woont vlakbij Danbury (Engeland), mijn nieuwsgierigheid is gewekt. De enige bibliotheek die ik in die omgeving heb gezien, was een keetje langs de kant van de weg.
Dit blijkt echter de bibliotheek van Danbury, Connecticut USA te zijn.
Ze bloggen, twitteren, facebook-en, flickr-en, e-mailen en je kunt ze ook je vraag sms-en tijdens openingstijden. Geweldig! Wat een toegankelijkheid!
Misschien zit het wel gewoon in de naam van de staat.
Misschien moet ik ze maar een keer vragen hoe ze dat organisatorisch geregeld hebben...

3 opmerkingen:

  1. Danbury USA, connected tot en met! Ben ook wel benieuwd hoe ze dat intern geregeld hebben.
    Alles draait om het maken van beleidskeuzes, en hier is die keuze duidelijk: contact leggen en houden met "de" klant.
    Vast allemaal 23-dingen gevolgd zodat alle berichten ontvangen via SMS, MSN, Twitter, etc. door iedereen tijdens een inlichtingendienst opgepakt kunnen worden.
    En Twitter in gebruik als PR-middel: attenderen op lezingen etc. Leuk om te zien.

    Wil je MSN uitproberen? Voeg me toe! jeannealkm@hotmail.com. Kunnen we icoontjes uitwisselen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En aansluitend op het naast elkaar met elkaar chatten:
    Ik fietste al een minuut of tien achter twee meisjes die elkaar honderdeneen dingen te vertellen hadden. Kwamen we op een kruispunt, de een ging linksaf, de ander rechtsaf en ze riepen: "Kzie je zo op MSN".
    Realiteit en virtualiteit gaan naadloos in elkaar over.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zorg dat Kennemerwaard ook een Danburry wordt. Zorg dat je in contact komt met je gebruikers (lid/niet lid). Help hen fysiek en virtueel en zorg dat ze zo makkelijk mogelijk gebruik van je kunnen maken. Danburry en velen in de USA doen het al, nu jullie nog.

    BeantwoordenVerwijderen