dinsdag 23 oktober 2012

Twitter Verdiept

Tweetgeschiedenis
Lange tijd kreeg ik van Edo te horen dat dat toch niet kon: een Dingen-coach die zelf niet tweette...en toen ik eenmaal mijn eerste tweet de wereld in stuurde had hij het niet door...
Heel regelmatig tweet ik nog steeds niet, maar ik vind, net als bij heel veel andere zaken, dat ik óf iets zinnigs te zeggen moet hebben (en dat komt niet zo vaak voor) óf ik ben zodanig onder de indruk van iets dat ik dat graag wil delen.
Af en toe wordt er voor mij getweet, zoals laatst bleek toen mijn account gehackt was. Twitter zelf reageerde daar overigens wel traag op, ik had mijn wachtwoord al gewijzigd toen Twitter het nodig vond om het nóg een keer te wijzigen.


Twitterclient
Ik was al een tijdje op zoek naar een goede twitterclient waarmee ik zoekopdrachten kon opslaan, in de 'gewone' twitterapp/pagina kan dat niet.
Ik heb gekozen voor Hootsuite. Vanochtend de app geïnstalleerd op m'n iPad en mijn twitteraccount eraan gekoppeld. Naast de standaard streams ook één extra toegevoegd met de zoekopdracht #7dingen. Lekker overzichtelijk.
Nu op het werk log ik in bij Hootsuite en moet ik die extra stream opnieuw erop zetten. Hmmm, ik geloof dat ik het beeld op de iPad wat rustiger vind, maar ik vind de kolom indeling wel erg prettig.

Volgen en lijsten
Ik volg niet heel veel twitteraars (maar 26) en wordt door meer twitteraars (31) gevolgd. Wat mij opvalt is dat heel veel biebtwitteraars ontzettend veel retweeten van elkaar. Daardoor ontdek je af en toe een voor jou nog onbekende maar interessante twitteraar, maar over het algemeen moet ik zeggen dat dat weinig voorkomt. Ik ben niet van plan om elke twitterende bibliotheek in Nederland te volgen. Ik wil voorkomen dat nog steeds speelt wat ik in Ding 12 ook al schreef: dat we vooral elkaar zitten te volgen, terwijl we gevolgd willen worden door onze gebruikers. Dat is gelukkig al een heel stuk veranderd sinds 2009.

Omdat ik geen idee heb wat ik van lijsten moet vinden, maak ik er een paar aan. Aangezien ik maar weinig twitteraars volg, is dat zo gedaan. Ik weet nog steeds niet wat ik er van moet vinden en of ik het veel ga gebruiken.

Twitterchat
Dit is een mooie voor Ding Communications en haar pr-collega's. Een chat vereist wel wat organisatie, tijdens een publieksdienst is het niet echt handig, aangezien je dan bezig bent met (fysiek aanwezige) klanten, printerproblemen en opruimen. Een chat met niet fysiek aanwezige klanten over...de aankomende Nederland Leest? Wat vinden jullie daarvan?

1 opmerking:

  1. Een twitterchat is zeker een mooi communicatiemiddel. En dat kan alleen met de hulp van collega's. Lijkt mij een goed plan om het te organiseren.

    BeantwoordenVerwijderen