woensdag 2 februari 2011

'Divorced, beheaded, died...divorced, beheaded, survived'

Een gruwelijk kinderrijmpje of een ezelsbruggetje om geschiedenisfeiten te onthouden?
Allebei! Dit is BoekDing #5 alweer.
Gisteren weer een dikke pil uitgelezen: 'The six wives of Henry VIII' van Antonia Fraser.
Catharina van Aragon, Anne Boleyn, Jane Seymour, Anna van Kleef, Katherine Howard en Catherine Parr; ze worden alle zes uitgebreid besproken door Fraser. Waarbij Henry VIII zelf, Wolsey, Cromwell, Cranmer (en heel veel anderen) uiteraard niet vergeten worden.
Geschiedschrijving op z'n best volgens mij: informatief, grappig, ingewikkeld, onweerstaanbaar. Smaakt naar meer.

Dit boek deed me ook nog wel even nadenken over mediawijsheid. In het vorige blog had ik het eigenlijk alleen over internet, terwijl er zoveel meer media zijn.
Neem bijvoorbeeld de tv-serie The Tudors. In twee weekenden ademloos de drie seizoenen op dvd gekeken. Door het lezen van Fraser's boek realiseerde ik me wel dat er enkele historische vrijheden genomen waren door de makers van deze serie (Wolsey pleegde geen zelfmoord, maar stierf een natuurlijke dood). Ik kan me er wat bij voorstellen: de vele betrokkenen, de roddels, de politieke en persoonlijke spelletjes, ga er maar aan staan. Mooi ook om te zien dat er tegelijkertijd in de serie ook quotes/waarheden zitten (Anne Boleyn die de cynische grap maakt dat ze blij is dat het 'Zwaard van Calais' haar executie zal voltrekken want ze heeft maar een heel klein nekje).

En er zijn nog meer media. In het NHD van afgelopen zaterdag stond het bericht dat (o.a.) de bibliotheekvestiging Oudorp in Alkmaar gaat sluiten. Aldus de gemeente Alkmaar. Terwijl diezelfde gemeente nog in gesprek is met onze directeur...op twee verschillende manieren laat één medium (gemeente Alkmaar) zo van zich horen. En op niet zo'n nette manier.

Ander voorbeeld. In een van de vele prachtige natuurdocumentaires van de BBC verhaalt David Attenborough over de Japanse makaken ("snow monkeys") die zich laven in warmwaterbronnen tijdens de strenge winter in Japan. Ik heb David Attenborough altijd op zijn woord geloofd. Maar hij vertelde niet alles...in een andere BBC documentaire blijkt namelijk dat deze makaken pas sinds 40 jaar deze warmwaterbronnen gebruiken (letterlijk na-apen: ze deden de mensen na die deze bronnen bezochten), en dat de groep inmiddels veel te groot is. De makaken worden ook nog eens elke dag gevoederd, waardoor ze tijd over hebben voor machtsspelletjes.
En dat laatste kwamen we in de andere voorbeelden al tegen...

Ik bedoel maar, mediawijsheid is kritisch blijven kijken naar de informatie die je tot je neemt. In welke vorm (internet, boeken, tv-programma's) die informatie dan ook gegoten zit. Ik ben weer een beetje wijzer geworden.

3 opmerkingen:

  1. Leuke blog Angel. En goed dat je het begrip mediawijsheid wat breder ziet dan alleen maar internet en toepassingen daarvan. Erg wijs:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Even ter verdediging van de gemeente Alkmaar, ze hadden mij wel verteld dat ze van plan waren dit voorstel aan de politiek te doen. En ja, daar zijn we nog wel over in gesprek, dat klopt.
    En voor de rest, mooie aansprekende voorbeelden. Dat van die makaken wist ik niet. Naäpen krijgt zo weer een heel letterlijke lading ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En zo zie je maar weer hoe ontzettend lastig en ruim het begrip Mediawijsheid is. Ik loop daar telkens tegenaan als ik discussies over het onderwerp en de invulling daarvan heb. Ik denk dat dat mede de oorzaak is dat we niet goed weten hoe we het onderwerp in bibliotheekland moeten tackelen.

    BeantwoordenVerwijderen