dinsdag 25 januari 2011

Lezen, lezen, lezen

Naast nadenken over VerdiepDingen, de nieuwe groep van 23Dingen volgen, nadenken over de digitale strategie van Bibliotheek Kennemerwaard, heb ik ook nog tijd om te lezen. En wil ik mijn leeservaringen delen met mijn bloglezers.

De afgelopen weken twee totaal verschillende boeken gelezen.
De eerste was een klein boekje van Jacques Bonnet (Phantoms on the Bookshelves). Deze Franse uitgever heeft een privébibliotheek van meer dan 40.000 banden. Daar valt mijn kleine biebje bij in het niet...
Bonnet verhaalt op amusante wijze over de problemen die een dergelijke collectie opleveren. Je huis wordt overgenomen door boekenplanken (nooit boven je bed, want ze zullen maar vallen), je gaat steeds meer op zoek naar eerste drukken, speciale uitgaven en, niet onbelangrijk in ons vak, hoe zet je de boeken op de planken. Alfabetisch? Op onderwerp? Op grootte? Op kleur?
Dit probleem heb ik niet bij mijn eigen boekencollectie, die staat simpel op alfabet. De dvd collectie begint inmiddels wel tot hoofdbrekens te leiden. De films gescheiden van de documentaires (en de tv-series apart van de films), dat was nog simpel...maar hoe zet je de documentaires neer? Neem ik mijn werk mee naar huis en zet ik ze op siso? Nee, volgens mij heb ik nu een aardige indeling. Natuurdocumentaires gescheiden van de historische/maatschappelijke documentaires, gescheiden van de sterrenkundige. Of zet ik de documentaires over de geschiedenis van de ruimtevaart en van het heelal toch bij geschiedenis? Zucht...wil je weten hoe ik en Jacques Bonnet ons voelen, lees dan dit boekje.

Het tweede boek was 'Shades of Grey' van Jasper Fforde. Een van mijn favorieten! Een totaal nieuw, ander boek na de series over Thursday Next en de Nursery Crimes Division. Bij deze series helpt het als je wat kennis hebt van Engelse (jeugd en volwassenen) literatuur. Alleen de titel 'The big over easy' over de moord op Humpty Dumpty deed mij bij aanschaf al breeduit glimlachen. Hardop lachen als Heathcliff (Wuthering Heights) en Macbeth op "anger-management" cursus worden gestuurd...
'Shades of Grey' is anders. De mensheid is verdeeld op kleur (hé, da's misschien ook een idee voor de privécollecties). En dan niet op huidskleur, maar op de kleur die je kunt waarnemen. En alles volgens The Rulebook. Een soort '1984' van George Orwell, maar dan met humor: 'Imaginative thought is to be discouraged. No good ever comes of it' - Munsell Book of Wisdom (pag. 87). Of: 'Generally speaking, if you fiddle with something, it will break. Don't.' (pag. 375).
Voor iedereen die de Britse humor en literatuur een warm hart toe draagt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten