dinsdag 18 januari 2011

VerdiepDing

De cursus 23dingen is inmiddels door zo'n 40 collega's gevolgd. Vandaag begint de vierde groep aan deze web2.0 cursus. Ik ga er gemakshalve van uit dat deze groep net zo enthousiast is als de voorgaande groepen.
Omdat het voor sommigen (waaronder ik zelf) al een kleine anderhalf jaar geleden was dat we begonnen aan 23Dingen is er een voorstel gemaakt voor een vervolgcursus. Enthousiast als ik over 23Dingen ben, riep ik de oudDingetjes op om zich aan te melden voor deze opfriscursus. En dat heb ik geweten! Mijn mailbox liep in een paar uur vol...
Vandaag begint dan ook 'VerdiepDing', de opfris-/vervolgcursus.
De komende maanden zullen voor mij in het teken staan van het volgen van 56 collega's.

En voordat we aan wat nieuwe Dingen beginnen, eerst de vraag van hoofdcoach EP hoe 2.0 we eigenlijk geweest zijn na de basiscursus.
Poeh...
Ik coach collega's die aan 23Dingen beginnen en ik coach een nieuwe coach, ik blog via en voor het werk (te volgen via onze website), ik luister soms naar Spotify (als ik niet na hoef te denken over diepzinnigheden voor m'n blog), ik ben dol op mijn diverse Google-accounts (Reader, documenten, Picasa), ik ben een sociaal medium ;).
Hmmm, eigenlijk stelt EP een hele gemene vraag. Want hoe zetten we 2.0 toepassingen in op het werk? Digitale strategie! We twitteren, bloggen en rss-feeden.
De gemene vraag van EP ga ik pas beantwoorden na de tweede dag over onze digitale strategie.

Wat wil ik aan 2.0 toepassingen voor de bibliotheek? Een complete, volledige biebapp (reserveren, verlengen etc.) beschikbaar voor alle phones en pads. Een complete landelijke catalogus én aanvraagsysteem. Een mediabar. Klanten die onze blogs volgen en reageren.
Wat wil ik aan 2.0 toepassingen voor mezelf? Een Kindle mét Volkskrant-app.

7 opmerkingen:

  1. Ik ben je pas laat gaan volgen, en heb 23dingen dus gemist, maar het klinkt als een goede onderbouwing voor het werk dat jij en vele anderen doen. Iets dat je niet kunt/moet/wil missen. En dat ook extra invulling van je baan geeft.

    2.0 toepassingen? Ik kom nooit in de bib, in 023 stond iemand aan de deur m'n pa uit te schelden want ik was te laat met m'n boeken, en in 020 die ene vent zei altijd tegen me dat ik te laat was met m'n boeken, en of ik niet wist dat ik telefonisch kon verlengen..
    Maar digitaal lukt het misschien vast beter, en denk ik dat mijn wensen dezelfde kunnen zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een mooie van Rietje, want hoe welkom voelen onze klanten zich. Proberen wij de klant te laten handelen naar onze regels of bewegen zij met ze mee? De negatieve klank van het woord 'boete' is iets van voorgaande eeuw. Wees blij dat een boek geleend wordt en maak het makkelijk om boeken te verlengen en help mensen daaraan te herinneren. Bijvoorbeeld met zo'n app. Waarvan een eerste App er inmiddels al is. Maar het kan beter, veel beter. Maar dan moeten er eerst een landelijke catalogus en infrastructuur zijn. Want we hebben onszelf aardig in de voet geschoten met al die verschillende bibliotheeksystemen.

    En waarom is de vraag gemeen? Omdat jullie nog geen echte slagen kunnen maken, of omdat ik weet dat jullie bezig zijn met het ontwikkelen van een digitale strategie? En dat nog knap lastig is. Omdat je als eerste moet weten wie je doelgroep is, wat hen beweegt en wat hun behoefte is? En dat dat dus knap lastig is om vast te stellen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Rietje: hier in 072 wordt niet gescholden en we worden niet boos als iemand boete heeft. Maar wij komen dan ook uit een keurige familie ;)
    @23dingenProbiblio: het is een gemene vraag juist omdat het ontwikkelen van een digitale strategie erg moeilijk is...vind ik. Dan moet ik nadenken enzo ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Digitale strategie? Veels te moeilijk voor mij. Ik kom niet boven het niveau van een soap uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @MC Slasaus: jouw zeepniveau ligt anders erg hoog!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja die digitale strategie. Bestaat er een toveract die dat meteen duidelijk maakt? Donderdag maar eens verder zien. Kijken of er concrete stappen gezet kunnen worden.
    En wat jouw laatste blog betreft : waar haal je de tijd voor al dat leeswerk vandaan? In het openbaar vervoer onderweg naar...?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wellicht help dit je de materie wat beter te bevatten. 4Granny2 ;-)

    BeantwoordenVerwijderen